Vakantie 2020 | Zwitserland

• door

Vakantie 2020 is voor veel mensen een vakantie met een verhaal. Vakanties die niet door konden gaan, vakantie in eigen land, of helemaal niet op vakantie en lekker thuis. Wij gingen wel. Al bleef het lang onzeker of het wel door kon gaan én boekte ik op het laatste moment nog een week bij. Dat had dan weer wel met Covid19 te maken. Lees het hoe en waarom in deel 1 van mijn fotoblog.

Toch naar het buitenland

Om extra lang van de voorpret te genieten boekten wij al in januari onze vakantiehuisjes voor deze zomer. Het was Johans beurt om de vakantie te regelen en mijn wens om maximaal twee weken te gaan. Johan boekte dan ook twee weken vakantie. De eerste in de buurt van Turijn en de tweede in Valle Maira; het dal ten westen van Cuneo. Daarvoor zouden Johan, Nelson en Johans broer een bergtocht van een kleine week maken in Zwiterland. Het plan was dat ik óf met het vliegtuig óf samen met mijn schoonzus in de auto achteraan zou reizen en dat we dan samen verder zouden gaan. Toen niet zeker was of we konden vliegen en schoonzus vanwege Covid19 in haar thuisland moest blijven, zag het ernaar uit dat ik met Lotus 1000 kilometer alleen in de auto zou moeten. Daar had ik weinig trek in. Dus boekte ik geheel spontaan een heerlijk appartement in Lucarno.

Vakantie in Lucarno Zwitserland

We reisden op zondag, wat perfect was. In no time waren we in Zwitserland. De eerste dag in Zwitserland waren de mannen er ook nog bij. Op advies van de receptioniste van het hotel gingen we niet naar het (redelijk toeristische) Lago Maggiore, maar zochten we een plekje aan de rivier. Veel kouder water, maar wel veel schaduw van het naastgelegen bos én helemaal niet druk. Wat een paradijsje was dat! Met Lotus ging ik ook nog een dagje naar het Lago Majore. Op vijf minuten lopen van ons hotel was Lake View. Een perfecte locatie om een dag aan het meer door te brengen. Niet duur, schoon en ook niet heel druk. Lucarno zelf is een prachtige oude stad. Wel chique, met heel veel luxe auto’s en prachtige boutiques. Fijn om gewoon lekker te slenteren.

Wandelen in Ticino

De volgende dag brachten we de mannen naar de bergen, aten we samen op een terras met een geweldig uitzicht en keken we welke route er gelopen zou gaan worden. Nelson is al eerder mee de bergen in geweest voor een tocht van vijf dagen. Toen sliepen ze in rifugio’s en berghutten; deze keer gingen ze voor next level, namelijk zelf met een tent. Dat betekent niet alleen veel lopen, maar ook flink sjouwen. Ze vertrokken in Orselina met de kabelbaan en na vier nachten haalden we hen op in Bignasco. De klim is niet voor mietjes, maar voor de gemiddelde bergwandelaar prima te doen. De laatste nacht sliepen ze (vanwege omstandigheden) in een rifugio. Na een paar dagen alleen maar astronautenvoeding was een echte maaltijd zeker welkom.

Gratis openbaar vervoer ticino Zwitserland

Bij ons appartement kregen we de Ticino Ticket. Heel fijn, want daarmee konden we gratis gebruik maken van het openbaar vervoer en krijg je korting op tal van leuke attracties. Lotus en ik gingen een dagje naar het prachtige stadje Belinzona. Shoppen, pizza eten en ruim 12 km wandelen (ik dacht dat ik een kortere route had gevonden ;-). Bij 34 graden is dat nog best een opgave allemaal. Gelukkig is het openbaar vervoer in Zwitersland perfect. Ruim, schoon en voorzien van airco ;-). Als het aan mij lag had ik elke dag een treintochtje gemaakt.

Lucarno heeft ons verrast

Wat begon als een ‘moetje’ omdat ik geen zin had om 1000 km met Lotus alleen in de auto te zitten, werd een superleuke week. Eerst een paar dagen samen met de mannen en daarna samen met Lotus in een veel te luxe apartementencomplex. Dit complex werd voornamelijk bezocht door bejaarden, dus het zwembad hadden we elke avond helemaal voor onszelf. Zwitersland was adembenemend mooi. En dankzij het openbaar vervoer én omdat we Johan, Nelson en Sietze weer uit de bergen op moesten halen, hebben we heel veel van de omgeving gezien. Lucarno heeft ons verrast en als het niet zo f*cking duur zou zijn, zou ik er zeker nog eens heen gaan.

Wil je weten waar we de tweede week van onze vakantie doorbrachten? Je leest het in mijn blog over de Piemonte.