Kruispunt met 25 afslagen

Deze zomer overleed een goede vriend. Dat doen goede vrienden dus blijkbaar ook. En daar zat ik, met een berg verdriet en de realisatie dat ik, ondanks dat mijn bedrijf best liep, misschien toch nog eens terug moest naar het ‘waarom’. Waarom was ik ooit met mijn bedrijf begonnen. Vond ik mijn werk wel leuk genoeg? Breng ik voldoende tijd door met mijn kinderen en vrienden? Wil ik dit wel? Wil ik dingen anders? Wat zou ík achterlaten… De zomervakantie was een stuk minder vrolijk dan anders. Het voelde echt alsof ik op een kruispunt stond met 25 afslagen. Welke kant op was niet duidelijk, maar ik wilde wel een rustiger en luchtiger leven.  

Het universum helpt mee

Deze zomervakantie heb ik dus heel veel nagedacht. Ik wilde namelijk ruimte voor mijn gezin en voor mijn bedrijf. Naast rigoureuze oplossingen (zoals minder gaan werken) moesten er ook quick fixes komen. Eind september stak een chronische kwaal de kop op. BPPD is een irritante vorm van draaiduizeligheid, die bij mij altijd toeslaat bij teveel stress en een slechte weerstand. Dus daar zat ik, voor de derde keer in vijf jaar, met exact hetzelfde verhaal bij de huisarts. Hij constateerde dat er weinig veranderd was. En toen ging bij mij het licht aan. Als ik meer rust wilde, gezonder zijn én dus een leuker leven, dan moest ik zelf knopen doorhakken. En dat heb ik gedaan. 

Tips voor een relaxter leven

Om me heen hoor ik veel soortgelijke verhalen. Moeders vinden het lastig om werk (en zeker een eigen bedrijf) en gezin te combineren, het huis instagramwaardig te hebben en ondertussen ook nog uren in de sportschool door te brengen. Voor die moeders heb ik een paar eenvoudige tips om het leven net een beetje relaxter te maken. Voor mij werken ze! De tips zijn gericht op moeders. Voor mensen zonder kinderen die het te druk hebben heb ik eigenlijk maar één advies: Leen twee weken twee kinderen. Daarna zul je heel blij zijn met je relaxte leven ;-).

Tip 1: Vraag hulp

Deze tip klinkt wel heel eenvoudig hè? Nu is het zo dat veel mensen in de directe nabijheid van hun (schoon)ouders wonen. Bij ons is dat niet zo. Wij hebben geen opa’s en oma’s die structureel oppassen en dat willen we ook niet. Maar soms is het handig of fijn om gewoon hulp te vragen. Of dat nu een familielid, buurvrouw of vriendin is… Mensen vinden het vaak fijn om te helpen. Vaak bieden ze het ook wel aan, maar dan durven we niet altijd ‘ja’ te zeggen. Als jij echt even tijd nodig hebt om iets alleen te doen, of bij te slapen of een paar uur in bad te zitten, dan is er altijd iemand die bij wil springen. Wij hebben een hele lieve tante in de buurt, die mij erop wees dat ik te weinig hulp vraag. Vanaf nu doe ik het dus anders! Ik heb gelijk een extra oppas voor ‘s avonds geregeld. En ben blij met een netwerk van niet-familieleden, die kunnen bijspringen als het nodig is óf die ik kan helpen als zij een keertje omhoog zitten.

Tip 2: Slaap meer

Op maandagavond is Johan klussen bij de voetbalvereniging. Ik maak dan van de gelegenheid gebruik om gelijk met Nelson onder de wol te gaan. Heerlijk! Als dan de volgende ochtend om 6 uur de wekker weer gaat ben ik fit en klaar voor een lange kantoordag. In het begin vond ik het lastig om niet voor de tv te blijven hangen, maar nu ik zie wat het me oplevert om meer te slapen (en minder te hangen), koester ik de maandagen. Overigens ga ik de andere dagen ook vroeger naar bed. Ik zie nu wel in dat slaap echt super belangrijk is.

Tip 3: zet een kruis in je agenda

Als iemand mij vraagt om te helpen zeg ik meestal ‘Ja’. Dat is een probleempje. Iets met grenzen aangeven. Ik ben meestal de eerste die reageert in Social Schools en was dan ook vorig jaar wekelijks meerdere dagen op school te vinden. Heel handig voor iedereen, maar niet voor mezelf. Soms ben ik zo aan het schipperen met mijn tijd en afspraken dat ik aan het einde van het liedje tijd tekort kom en zelf in de stress ben. Ik wil graag helpen, maar wel in verhouding en niet meer ten koste van mezelf. Ik moet andere ouders natuurlijk ook de kans geven mee te gaan naar het Sinterklaassprookje, te rijden naar schoolschaatsen en om fruit te schillen… Nu vind ik ‘nee’ zeggen nog steeds lastig. Maar ik heb een gouden tip! Zet elke maand een paar kruizen in je agenda. Ik doe dat één avond in de week én op één ochtend. Die zijn BEZET. Ik kan dan dus niets anders plannen. Heel handig! 

Tip 4: laat kinderen zoveel mogelijk zelf doen

Mijn kinderen zijn zes en acht en kunnen dus nagenoeg alles zelf. Kleren uitzoeken, brood smeren, ontbijtspullen opruimen en schoolspullen bij elkaar zoeken, kunnen ze zelf. Voorheen was ik een soort slaafje dat als een lakei achter mijn kinderen aanliep en assisteerde waar nodig (overal dus). Sinds de zomervakantie voorbij is gaan ze zelf naar school én komen ze zelf naar huis. Niets geks lijkt me, dat deden wij vroeger vanaf de kleuterschool al. Dit scheelt behoorlijk veel stress, want ik hoef niet perse om 8 uur aangekleed en gedoucht klaar te staan. Dat kan ook wel als de bambini naar school zijn. Dat creëert heel veel rust aan het begin van de dag en je krijgt er ook lekker zelfstandige kinderen van. En dat Nelson vanochtend weer met een chocomelksnor op school kwam… Daar heeft toch niemand last van? 

Tip 5: laat de lat zakken

Goed is goed genoeg. En goed is sowieso altijd beter dan mislukking en teleurstelling. Door de lat te hoog te leggen, krijg je veel teleurstellingen te verwerken. Want perfect bestaat niet. Ik kies voor een simpeler leven; goed is goed genoeg. Geen culinaire hoogstandjes, ingewikkelde traktaties, perfect gelakte nagels of elke dag make-up. Lukt het vandaag niet, dan morgen wel. Overigens geldt deze tip ook voor inkomen. Om me heen zie ik teveel mensen die blijven hangen in iets omdat het goed verdient. Maar reken eens uit wat je echt nodig hebt om goed te leven? Wat zou je kunnen laten? Dat deden wij ook. Toen die som klaar was bleek dat mijn inkomen niet noodzakelijk is. Dat geeft ineens een enorm gevoel van vrijheid! Kijk vooral naar wat je wel hebt, en niet naar wat je allemaal nog zou willen. Vanochtend deed ik een rondje keukenkastjes met een vuilniszak. De vuilniszak zit bijna vol! Alleen al uit de keukenkastjes. Allemaal dingen waar ik ooit voor gewerkt heb en die nu de container ingaan. 

Tip 6: Hou bij waar je tijd aan opgaat

De laatste tip is bijhouden waar je tijd aan op gaat. Dit kan confronterend zijn. Want internet, tv, prestige…. Veel dingen kosten tijd, veel tijd, terwijl je het niet eens in de gaten hebt. Zo heb ik een tijd mijn telefoongebruik bijgehouden; dat was verhelderend! Boodschappen doen, ook zo’n verborgen tijdverslinder. Bezorgen is vele malen sneller en vaak ook nog gratis. Sowieso levert het op, want je gooit niets in je boodschappenkarretje wat je niet nodig hebt. Als je ziet waar je tijd aan op gaat, kun je ook betere keuzes maken. 

 

 

Tip 7: Doe leuke dingen met leuke mensen

Waar ik energie van krijg? Een avondje uit met een leuke vriendin of met Johan natuurlijk. Hapje eten, bioscoop, concert… als je dan thuis komt lijkt het haast of je op vakantie geweest bent. Ik vraag de oppas altijd een half uurtje eerder te komen. Zo heb ik voldoende tijd om relaxt de deur uit te gaan. Of even spontaan thee drinken met een buurvrouw. Ook zo’n energiegever. Als je dingen doet waar je echt energie van krijgt, dan kun je er echt weer een tijdje tegenaan. 

Ik ben ontzettend benieuwd of jij wel een rustiger leven zou willen. Meer tijd en minder druk? Ga jij dingen anders doen? 

 

Liefs,

Nelleke